چرایی موضوع دریافت حق انتفاع از برخی معادن بزرگ کشور

Rate this post

دریافت حق انتفاع یا بهره مالکانه از معادن چادرملو و گل گهر به دلیل اینکه پروانه های بهره برداری از معادن این شرکتها بدون رعایت حقوق دارنده آن و یکطرفه ، به دولت انتقال یافته و الزامات قانونی آن رعایت نشده است ، جای ابهام دارد . سهام این شرکتها متعلق به مردم وچند میلیون سهامداران است . این معادن فقط باید حقوق دولتی بپردازند.

سید محمود سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در برنامه چالش رادیواقتصاد با اعلام این مطلب افزود : از اواخر دهه ۴۰ بدلیل استخدام هایی که مجوز آن بیشتر پوشش آثار اجتماعی بیکاری در جامعه بود تا اقتصادی و نیز هزینه تامین انباشتگی نیروی انسانی ، موجب محدودیتهای مالی برای شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی ذوب آهن ایران و پس از آن شرکت ملی فولاد ایران گردید که این میراث در نهایت به ایمیدرو منتقل شد .

سیدی همچنین گفت : بنا بر این شرکت ملی فولاد و شرکت های تابعه از بدو تاسیس با دو مشکل اساسی مواجه بود ، یکی حجم بالای نیروی انسانی و دیگر دوگانگی سیستمهای استخدامی آنها . بطوریکه بخشی از پرسنل در قالب نیروهای کارگری تحت پوشش قانون کار بودند و گروهی تحت پوششش آئیننامه استخدامی شرکت ملی فولاد قرار داشتند و به دو شیوه متفاوت دستمزد و حقوق و مزایا دریافت می کردند.

وی افزود: در سال ۱۳۶۶ بدنبال اعتراضات کارگران تحت پوشش قانون کاردر صنعت فولاد ، مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده ای تصمیم گرفت این گروه از کارگران تحت پوشش قانون کار، به شرایط استخدام کارمندی تحت پوشش آئیننامه استخدامی شرکت ملی فولاد ایران ، تغییر وضعیت یابند. و در سال ۷۰ تا ۷۳ نیز به موجب مصوبات بازنشستگی پیش از موعد شورای عالی فولاد، جمع زیادی از کارکنان این صنعت که عمدتا نیروهای تغییر وضعیت یافته بودند ، بازنشسته شدند. سازمان تامین اجتماعی بابت کسور سنوات خدمت این قبیل کارکنان تغییر وضعیت یافته، به ازای حق بیمه سالهای اشتغال هر نفر تنها ۵۰ هزار تومان به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت نمود .و چون شرکت ملی فولاد بابت حق بیمه کارگران، بدهی معوقه زیادی به سازمان تامین اجتماعی داشت ، این بدهی با مطالبات حق بیمه تهاتر شد و عملاً صندوق بازنشستگی فولاد بدون منابع نقدینگی برای تامین مستمری و سایر هزینه های مربوط مواجه شد .

بنابر این به تمام شرکت های فولادی که پرسنل بازنشسته پیش از موعد داشتند تکلیف شد حقوق بازنشستگان این پرسنل را تا مرز ۳۰ سالگی پرداخت کنند.

 

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در ادامه افزود : در آن سالها بدلیل اجرای قانون برنامه سوم توسعه، شرکت ها در افزایش قیمت فروش محصولات خود محدودیت داشتند این در حالی بود که هزینه های حقوق و دستمزد هر سال در حال افزایش بود، از این رو شرکت های فولادی مجبور شدند تمام یا بخش عمده منابع مالی خود را صرف پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلان نموده و فرصتهای سرمایه گذاری و توسعه ای را از دست بدهند.

از سال ۷۹ به بعد که شرکت های بزرگ فولادی از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان وارد بورس شدند و سهام آنها به مردم واگذار و در حقیقت مالکیت آنها خصوصی شد . مجامع این شرکتها با پرداخت حقوق با زنشستگان از محل منابع مالی شرکت ها مخالفت و آنرا وظیفه صندوق بازنشستگی عنوان کردند نه شرکت ها. حال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صــنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) با معضل بزرگ تامین مالی مواجه بود که باید هم حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و هم طرح های توسعه خود را از محل منابع داخلی ، انجام دهد. مشکل مهمتر این بود که ایمیدرو بدلیل فروش تمام یا قسمت عمده ای از سهام خود در شرکتهای معدنی و فولادی ، منابع نقدینگی حاصل از دریافت سود این شرکتها را نیز از دست داده بود . از همینجا بود که موضوع دریافت حق انتفاع یا بهره مالکانه از معادن مطرح شد تا کسری درآمدهای ایمیدرو جبران شود، در حالیکه معادن بزرگی چون چادرملو و گل گهر هم وارد بورس شده بودند و مالک این معادن نیز سهامداران بخش خصوصی بودند نه دولت که بخواهد بهره مالکانه دریافت کند.

سیدی تصریح کرد : دولت ( ایمیدرو) که با این چالش مواجه بود در سال ۱۳۸۵ در یک تصمیم و اقدام غیر قانونی پروانه های بهره برداری از معادن بزرگ از جمله چادرملو و گل گهر را بنام خود انتقال داد . یعنی دولت که سهام خود را در بورس به مردم فروخته بود و از آن منتفع شده بود بدون در نظر گرفتن حق مالکیت سهامداران خصوصی و با زیر پا گذاشتن قانون، پروانه ها را به تصرف خود درآورد، تا بتواند بهره مالکانه که بعدها به حق انتفاع معروف گردید ، از معادن دریافت کند.

وی با تاکید بر این رویکرد دولت نهم یادآوری کرد: مخالفت ما با دریافت بهره مالکانه یا حق انتفاع دقیقاً به همین دلیل است که چرا باید معادن بابت یک اقدام غیر قانونی دولت، سالانه مبلغی هم بپردازند؟ بلکه معادن تنها موظف به پرداخت حقوق دولتی هستند که آنرا نیز قانون مشخص کرده است .

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو با اشاره به بحران جهانی کاهش شدید قیمت سنگ آهن و فولاد افزود: در تمام کشورهای معدنی جهان طی ۲ سال اخیر با ابزار های حمایتی سعی شده است فعالیت معادن متوقف نشود اما آنچه که در کشور ما رخ داده دقیقاً خلاف آن است . وی ضمن تشکر از توجه مجلس شورای اسلامی که با درک شرایط موجود برخی اصلاحات را در خصوص معیار و میزان پرداخت حق انتــفاع معادن در قوانین بودجه سنـــوات ۹۳ و۹۴ اعمال کرده است بار دیگر تاکید کرد: دریافت حق انتــــفاع یا بهره مالکانه از معادن بزرگ اساساً غیر قانونی است چون سهام آن متعلق به بخش خصوصی و سهامداران است . اما پرداخت حقوق دولتی را وظیفه خود می دانیم و طبق قانون عمل می کنیم.

سیدی بخشی از مشکلات بازار بورس را هم ناشی از تصمیمات اشتباه و عجولانه دولت دانست و گفت : انتقال غیر قانونی پروانه بهره برداری معادن خود معضلی بزرگ در بازار بورس ایجاد کرد که منجر به کاهش شدید ارزش سهام شرکت های معدنی شد .از طرفی قیمت گذاری دستوری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم بر روی گندله مزید بر علت شد و بار دیگر ارزش سهام را کاهش داد.

وی افزود با این شیوه مدیریت اقتصادی و سلب اعتماد سرمایه گذاران چگونه می توان انتظار رشد و توسعه اقتصادی را داشت ، وقتی امنیت و تضمینی برای حفظ سرمایه های بخش خصوصی متصور نباشد باید همچنان به اقتصاد دولتی متکی بود.

سیدی در پایان این گفت و گو پیشنهاد کرد، برای خروج از این بحران که پیش بینی شده است تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت، اولاً پروانه های بهره برداری به معادن بازگردد تا آرامش و امنیت خاطر در بین سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد شود و ثانیاً دوره تنفسی برای پرداخت حقوق دولتی درنظر گرفته شود تا معادن بتوانند به حیات خود ادامه دهند در غیر این صورت انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر جنبه شعاری پیدا می کند.

Receives royalties from mining usufruct or Chadormalu and Gol Gohar because the patents of mining companies without their own rights and unilateral, the transitional government and its regulatory requirements have not been met, it is ambiguous. Shares of these companies belong to the people and a few million shareholders. The mines just have to pay government salaries.
Sidi Mahmoud Sayed Director of Finance and Economy Chadormalu Mining and Industrial Company in Radyvaqtsad challenge saying said the late 40s due to recruitment that its authorization covers economic and social effects of unemployment in the society as well as the cost of labor integration , cause financial constraints for subsidiaries Iran National Steel Company and National Iranian Steel Company was then that this legacy was eventually transferred to IMIDRO.
Sidi said, according to the National Steel Company and its subsidiary companies since its establishment, faced with two major problems, one of the top human resources and other dual employment systems. As part of the personnel in the labor force were covered by labor legislation and employment regulations National Steel Company had group coverage and different ways to receive salary and benefits.
He covered a protest in 1366 after working in the steel industry, Parliament decided with the approval of the single article of this group of workers covered by labor law, rules on employment conditions for employees covered by the National Iranian Steel Company, change of status find. And in 70 to 73 are in accordance with the decisions of the Supreme Council of the early retirement of Steel, a large number of employees in the industry, mainly the situation had changed, were retired. Social Security payment for years of service such change of staff, years of employment per person only 50 per premium dollars paid to the pension fund and, like National Steel Company for premium steel workers, a large outstanding debt to the Social Security Organization There, the debt purchase premium content and practically no steel pension fund for pension and other costs associated with sources of liquidity were met.
So to all steel companies that were prematurely retired personnel assignment up to 30 years of age pay the pensions of the staff.
Steel companies were forced to spend all or a significant portion of its financial resources and the payment of pensions and employees will lose investment opportunities and development.
۷۹ years since the large steel companies such as steel and Foolad Mobarakeh Stock Exchange and the shares are vested in the people and in fact it was private property. Assemblies of the companies with the payment of pension funds from companies oppose it as their duty to the pension fund, not companies. Iranian Mines and Mining Industries Development and Renovation Organization (IMIDRO) was faced with a big problem financing which must pay pensions as well as the development of domestic resources, do. It was more difficult due to the sale of all or part of the IMIDRO its stake in the mining and steel companies, cash resources of the company’s profit was lost. It was from here that the issue of the right to benefits or royalties from mining was introduced to offset the deficit IMIDRO revenues, while large mines because Chadormalu and Gol Gohar had entered the stock exchange and owner of the Mines private sector stakeholders, not the government wants get ownership.
Sidi said State (IMIDRO) which was challenged in 1385 in an illegal decision and action, including the patents of large mines and Gol Gohar Chadormalu transferred to his name.was famous, get mines.
He emphasized that the ninth government’s approach reminded our opposition to receiving royalties or usufruct is exactly the reason why mines are illegal for a government action, either to pay an annual fee? But mine is only obliged to pay the government that it is also the law.
it. He thanked the attention of Parliament to understand the situation some amendments to the criteria and the payment of profit mining and annual budgets of 93 and 94 has imposed reiterated: Get usufruct or royalties from large mines are essentially non- is legal because its shares belong to private shareholders. But the government pay their duty to know and act according to the law.
order of the Minister of Industry, Mine and Trade on pellets also contributes to the problem and once again reduced the value of the shares.
He added that with this method of economic management and the confidence of investors How can you expect to have economic development, security and guarantees to protect their investment when the private sector is not expected to continue to state economy relies on the.
CD at the end of the discussion suggested that, out of this crisis that is predicted to continue for the next few years, the first patents to return to peace and security deposits for the shareholders and investors in the Secondly respiratory period to pay the government intended to mines could survive otherwise realize the expected resistance economy becomes more of a slogan.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *